Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. prosinec 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. prosinec 2008

NGC 1569: Vzplanutí hvězdy v trpasličí nepravidelné galaxii

Uznání: NASA, ESA, Hubble Heritage (STScI/AURA); Acknowledgement: A. Aloisi (STScI/ESA) et al.

Často se zdá, že velké spirální galaxie seženou všechnu slávu, když ve svých symetrických spirálních ramenech vystavují na odiv svoje jasné mladé modré hvězdokupy. Ale v malých nepravidelných galaxiích také vznikají hvězdy. Jak je patrné na snímku zde, trpasličí galaxie NGC 1569 zjevně prochází poryvem hvězdotvorné aktivity, která ovšem začala před 25 milióny let. Výsledné turbulentní prostředí zásobují výbuchy supernov, jak tyto kosmické detonace rozptylují materiál a spouštějí další vznikání hvězd. Tyto dvě hmotné hvězdokupy, mladistvé společnice kulových hvězdokup v naší vlastní spirální galaxii Mléčné dráze, jsou vidět vlevo od středu na tomto nádherném snímku z Hubblova kosmického dalekohledu. NGC 1569 na snímku nahoře má asi 8000 světelných let. Toto poměrně blízké překotné vznikání hvězd ve vzdálenosti jen asi 11 miliónů světelných let je pro astronomy skvělou příležitostí ke studiu populací hvězd v rychle se vyvíjejících galaxiích. NGC 1569 se nachází v souhvězdí s dlouhým krkem, v souhvězdí Žirafy (Camelopardalis).

Štítky: Galaxie, Ngc 1569, Dwarf Irregular