Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. červenec 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. červenec 2002

NGC 1569: Těžké prvky z malé galaxie

Uznání: C.Martin (UCSB), et al., CXC, NASA

Astronomové někdy jednoduše považují všechny prvky jiné než vodík a hélium za "těžké prvky". Je to docela pochopitelné, protože dokonce i všechny těžké prvky dávají dohromady jen mimořádně malou část Vesmíru. Přesto ale mohou těžké prvky výrazně ovlivnit vznik galaxií a hvězd, a to se nezmiňujeme o vzniku planet a lidí. Na tomto slibném rentgenovém snímku ve falešných barvách z oběžné observatoře Chandra je vidět malá trpasličí galaxie NGC 1569 obklopená mračny rengenově emitujícího plynu, ve kterých byly nedávno pozorovány významné koncentrace pro astronomy těžkých prvků jako jsou kyslík, křemík, a hořčík. Objev podporuje myšlenku, že trpasličí galaxie, nejběžnější typ galaxií ve Vesmíru, jsou převážne zodpovědné za těžké prvky v mezigalaktickém prostoru. NGC 1569 se nachází asi 7 miliónů světelných let daleko v dlouhém krku souhvězdí Žirafy (Camelopardalis) a nedávno prošla obdobím překotného vznikání hvězd a výbuchů supernov. Tato bouřlivá kosmická činnost zahřála mraky rozpínajícího se plynu na teploty miliónů stupňů a přitom je obohatila nově syntetizovanými těžkými prvky. Samotná plynová mračna mají napříč tisíce světelných let.

Štítky: Rentgenový, Trpasličí galaxie, Ngc1569, Heavy elements