Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. červen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. červen 2010

Mlhovina Medůza

Uznání a copyright: Bob Franke (Focal Pointe Observatory)

Spletená, hadovitá vlákna zářícího plynu naznačují populární jméno této mlhoviny: Medůza. Tato Medůza je též známá jako Abell 21 a jde o starou planetární mlhovinu vzdálenou asi 1500 světelných let v souhvězdí Blíženců (Gemini). Podobně jako její mytologická jmenovkyně, tak je i tato mlhovina spojena s dramatickou transformací. Fáze planetární mlhoviny představuje závěrečný stupeň vývoje hvězd s nízkou hmotností jako je Slunce, když se transformují z rudého obra na horkého bílého trpaslíka a při tomto procesu odhazují svoje vnější vrstvy. Ultrafialové záření horké hvězdy pohání zář mlhoviny. Transformující se hvězda v Medůze je poblíž středu celkově jasného srpkovitého tvaru. Na tomto hloubkovém, širokém, teleskopickém pohledu slabší vlákna zřetelně jasnou srpkovitou oblast přesahují dolů a doleva. Odhaduje se, že mlhovina Medůza měří něco přes 4 světelné roky.

Štítky: Planetární mlhovina, Abell 21, Medusa nebula