Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. červenec 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. červenec 2010

Nad Aurora Australis

Uznání: ISS Expedition 23 Crew, ISAL, NASA

Astronauté na palubě Mezinárodní kosmické stanice měli 29. května ze své pozice 350 kilometrů nad jižním Indickým oceánem při pohledu na jih příležitost sledovat tuto obří zelenou stuhu, která se třpytila pod nimi. Jde o polární záři, neboli aurora australis, neboli jižní světla, posouvající se svítící pásy, které jsou běžně vidět i ve vysokých severních šířkách, kde se jim ovšem říká aurora borealis neboli severní světla. Sever nebo jih, příčina je stejná, jelikož energetické, nabité částice z magnetosféry vnikají v blízkosti zemských pólů do atmosféry. Tyto energetické částice ve výškách nad 100 kilometrů excitují atomy kyslíku a vytvářejí charakteristické zelenavé světlo. Polární záři z 29. května nejspíše vyvolala interakce magnetosféry s koronálním výtryskem hmoty ze 24. května na Slunci.

Štítky: Polární záře, ISS, Southern lights