Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. červenec 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. červenec 2010

Průvodce mladé, Slunci podobné hvězdy potvrzen

Uznání: Gemini Observatory, D. Lafreniere, R. Jayawardhana, M. van Kerkwijk (Univ. Toronto)

První přímý snímek extrasolární planety, která obíhá hvězdu podobnou našemu Slunci byl potvrzen. Ta je vzdálená 500 světelných let v souhvězdí Štíra (Scorpius) a mateřská hvězda katalogizovaná jako 1RXS J160929.1-210524 je jen o něco méně hmotná a chladnější, než Slunce. Tato hvězda je ovšem mnohem mladší, jen několik miliónů let ve srovnání s 5 miliardami let Slunce středního věku. Tento ostrý infračervený snímek ukazuje planetární doprovodnou složku této mladé hvězdy vlevo nahoře od středu. Odhaduje se, že planeta má hmotnost 8 Jupiterů a od své mateřské hvězdy obíhá v opravdu pořádné vzdálenosti 330 násobku vzdálenosti Země - Slunce. Tato mladá planetární složka je stále poměrně horká a je poměrně jasná v infračerveném světle, nejspíše díky teplu generovanému při svém vzniku gravitační kontrakcí. Takové nově zrozené planety lze ve skutečnosti detekovat snadněji, než pak zestárnou a ochládnou a stanou se tak mnohem slabšími. Objevový snímek, který je vidět nahoře, byl pořízen v roce 2008, ale teprve nedávno byl potvrzen po povšimnutí si, že planeta zůstala se svou mateřskou hvězdou, když se ta v průběhu doby mírně posunula vůči hvězdám pozadí.

Štítky: Planeta, Extrasolar, Sun-like star