Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. červenec 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. červenec 2010

Obří planeta pro Beta Pic

Uznání: A.-M. Lagrange, D. Ehrenreich (LAOG), et al., ESO

Mladá hvězda Beta Pictoris vzdálená zhruba 50 světelných let se počátkem let 1980 stala jednou z nejdůležitějších hvězd na obloze. Družicová a pozemní teleskopická pozorování odhalila přítomnost okolního prachového disku s troskami a vnitřní čisté zóny asi o velikosti naší sluneční soustavy, což je silný důkaz tvorby planet. Infračervená pozorování dalekohledy Evropské jižní observatoře následně detekovala zdroj v čisté zóně, který byl nyní potvrzen jako obří planeta, která Beta Pic obíhá. Toto potvrzení pochází ze skutečnosti, že planeta byla detekována ve dvou různých bodech své dráhy. Obří planeta označená Beta Pictoris b musela vzniknout velice rychle, jelikož hvězda Beta Pic samotná je stará jen 8 až 20 miliónů let. Při oběžné době odhadované někde mezi 17 a 44 roky by Beta Pictoris b mohla ležet někde u dráhy Saturnu, pokud by se nacházela v naší sluneční soustavě, což ji činí nejbližší zobrazenou planetou ke své mateřské hvězdě, ... zatím.

Štítky: Infračervený, Exoplanet, Beta pictoris, Confirmation