Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. červenec 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. červenec 2010

Slabý svět, temná mlhovina

Uznání a copyright: Ray Gralak

Spatřit slabou, vzdálenou trpasličí planetu Pluto může být obtížné, zvláště v minulých měsících, když se potulovala přeplněnými poli hvězd ve Střelci a centrální Mléčné dráze. Naštěstí pro lovce Pluta se počátkem července tato planeta pohybovala před temnou mlhovinou. Tento malý svět vyznačují dvě krátké čárky poblíž středu tohoto hvězdného pole, zachyceného z Nového Mexika 5. července. Pluto vystupuje jen proto, že zakrývající temná mlhovina Barnard 92 (B92) zastiňuje nesčetné spousty slabých hvězd v Mléčné dráze. Hned vlevo od B92 je snadné spatřit další tmavé značení katalogizované astronomem E. E. Barnardem jako B93. Vlevo dole je výrazná otevřená hvězdokupa NGC 6603. Pluto, temné mlhoviny a hvězdokupa leží v části M24 známé též jako hvězdné mračno ve Střelci, které vyplňuje většinu políčka.

Štítky: Tmavá mlhovina, Pluto, Sagittarius, M24, Barnard, B92, B93, Ngc6603