Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. červenec 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. červenec 2010

Mikrovlnná Mléčná dráha

Uznání: ESA, Planck HFI & LFI Consortia

Viděno z naší perspektivy na okraji se Mléčná dráha prostírá přes střed tohoto pohledu na celou oblohu ve falešných barvách. Tato rozsáhlá mikrovlnná mapa je založena na údajích sbíraných po dobu 1 roku přístroji na palubě celooblohové přehlídkové družice Planck. Pozoruhodné je, že zatímco ten jasný pruh plynových a prachových mračen podél galaktické roviny a ohromné obloukovité galaktické struktury na mikrovlnných energiích jsou stovky nebo tisíce světelných let daleko, tak strakaté oblasti dole a nahoře představují mikrovlnné záření pozadí CMB (Cosmic Microwave Background) vzdálené asi 13,7 miliard světelných let. Jde o pozůstatek Velkého třesku a fluktuace v CMB odrážejí původní struktury v rozvíjejícím se vesmíru. Vědci projektu Planck plánují analýzou mikrovlnných dat oddělit příspěvky Mléčné dráhy a záření CMB. Tato práce zjistí charakteristiky CMB po celé obloze a posbírá informace o skladbě naší Mléčné dráhy.

Štítky: Mléčná dráha, Velký třesk, CMB, Microwave, Planck