Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. říjen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. říjen 2010

Zarminin svět

Uznání a copyright: Lynette Cook

Astronomové v posledních letech podrobili asi 20 světelných let vzdáleného červeného trpaslíka Gliese 581 v souhvězdí Vah pečlivému zkoumání. Pozemské dalekohledy zaznamenaly kolem tohoto studeného slunce známky více planet, z toho nejméně dvě v blízkosti obyvatelné zóny, tedy oblasti, kde by u planet podobných Zemi mohla být na povrchu kapalná voda. Tým, který vedou Steven Vogt (UCO Lick) a Paul Butler (DTM Carnagie Inst.), nyní oznámil detekci další planety, nyní přímo v obyvatelné zóně. Jejich práce založená na 11 letech dat nabízí velice uspokojivé důkazy první potenciálně obyvatelné planety nalezené u docela blízké hvězdy. Na této umělecké ilustraci vnitřní části této exoplanetární soustavy je planeta označena jako Gliese 581g, ale Vogtův osobnější název zní podle jeho ženy Zarminin svět. Naměřeným údajům nejlépe odpovídá planeta na kruhové dráze vzdálené od hvězdy jen 0,15 AU, s hmotností 3,1 násobku hmotnosti Země a s oběžnou dobou 37 dní. Model bere do úvahy 1,5 násobek poloměru Země a povrchovou gravitaci 1,1 až 1,7 násobku pozemských jednotek. Nalezení tak blízké obyvatelné planety naznačuje, že v naší Mléčné dráze je mnoho dalších takových planet.

Štítky: Exoplanet, Red dwarf, Gliese, Gj581g, Exoplanetary system, Habitable zone