Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. říjen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. říjen 2010

Duch Kefeových plamínků

Uznání a copyright: Stephen Leshin

Zdá se, že se těmito hvězdnatými prostorami v královském souhvězdí Kefeus nocí prohání nějaké strašidelné tvary. Ty tvary jsou ovšem mračna kosmického prachu, slabě viditelného odraženým světlem hvězd. Číhají na kraji komplexu molekulárních mračen Kefeovy plamínky nějakých 1200 světelných let daleko od naší Země. Ta duchovitá mlhovina ve středu pole je známá jako vdB 141, nebo též Sh2-136 a měří přes 2 světelné roky. Jádro temného mračna vpravo se smršťuje a nejspíše hostí binární hvězdný systém v ranném stádiu vzniku.

Štítky: Star-formation, Prach, Molekulární mračno, Sh2-136, Cepheus flare, Vdb141

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.