Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. listopad 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. listopad 2010

NGC 7023: Mlhovina Kosatec

Uznání a copyright: Daniel López, IAC

Tyto mraky mezihvězdného plynu a prachu rozkvetly jako jemné kosmické okvětní lístky 1300 světelných let daleko v plodném poli hvězd v souhvězdí Kefeus. Katalogizovaná jako NGC 7023 se někdy také nazývá mlhovina Kosatec, ale není na obloze jedinou mlhovinou, která evokuje obrazy květin. I tak tento krásný digitální snímek ukazuje rozsah barev mlhoviny Kosatec a její symetrie do působivých podrobností. Prašný materiál mlhoviny uvnitř Kosatce obklopuje horkou mladou hvězdu. Dominantní barvou jasnější reflekční mlhoviny je modrá, která je charakteristická pro prachová zrna odrážející světlo hvězd. Centrální filamenty v prachových mračnech září slabou červenou fotoluminiscencí, jelikož některá prachová zrna efektivně konvertují neviditelnou ultrafialovou radiaci na viditelné červené světlo. Infračervená pozorování ukazují, že by tato mlhovina mohla obsahovat složité polycyklické aromatické uhlíkové molekuly známé jako PAH. Zde je vidět, že jasná část Kosatce měří asi šest světelných let.

Štítky: Prach, Reflekční mlhovina, Ngc7023, Iris Nebula, Photoluminesence, Ere