Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. leden 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. leden 2011

Mlhovina Mořský racek

Uznání a copyright: Michael Sidonio

Tento rozsáhlý prostor zářícího plynu a prachu se pozemským astronomům jeví jako pták a tak vnuká svůj populární název mlhovina Mořský racek. Tento portrét kosmického ptáka pokrývá 1,6 stupně široký pás přes rovinu Mléčné dráhy v blízkosti hvězdy Sirius, což je alfa souhvězdí Velký pes (Canis Major). V této oblasti jsou i další objekty položky katalogů: především NGC 2327, kompaktní, prašná emisní oblast s vnořenou hmotnou hvězdou, která se tvoří v hlavě ptáka (neboli mlhovina Papoušek, nad středem). IC 2177 tvoří zakřivený oblouk křídel racka. Komplexu plynu a prachu s jasnými mladými hvězdami dominuje červená záře atomárního vodíku, v odhadované vzdálenosti 3800 světelných let měří 100 světelných let.

Štítky: Gumova mlhovina, Hydrogen gas, Ic2177, Ngc2327, Emission region