Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. leden 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. leden 2011

Kosmická pavučina mlhoviny Tarantule

Uznání a copyright: Marcelo Salemme

Je to ta největší a nejkomplexnější líheň hvězd v celém galaktickém okolí. Nachází se ve Velkém Magellanově mračnu, malé satelitní galaxii naší Mléčné dráhy, a pavučinový vzhled dal této oblasti název mlhovina Tarantule. Tato tarantule ovšem měří asi 1000 světelných let. Pokud by se nacházela ve vzdálenosti nejbližší líhně hvězd mlhoviny Orion v Mléčné dráze jen 1500 světelných let, tak by pokryla na obloze asi 30 stupňů (60 úplňků). Na snímku nahoře jsou ve vědeckých barvách vidět spletité detaily. Vřetenovitá ramena Tarantule omotávají hvězdokupu NGC 2070, která obsahuje jedny z nejjasnějších a nejhmotnějších hvězd a je vidět modrá vpravo. Jelikož hmotné hvězdy žijí rychle a umírají mladé, tak není překvapivé, že se tato kosmická Tarantule též nachází poblíž místa nedávné nejbližší supernovy.

Štítky: Star-formation, Lmc, Tarantula nebula