Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. březen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. březen 2011

MWC 922: Mlhovina červený čtverec

Uznání a copyright: Peter Tuthill (Sydney U.) & James Lloyd (Cornell)

Co způsobuje, že mlhovina vypadá jako čtverec? Nikdo s jistotou neví. Uvnitř tohoto tvaru je vidět žhavý hvězdný systém MWC 922. Snímek nahoře kombinuje infračervené expozice z Haleho dalekohledu na Mt. Palomaru v Kalifornii se snímky z dalekohledu Keck-2 na Mauna Kea na Havaji. Nejpravděpodobnější hypotéza pro čtvercovou mlhovinu je, že centrální hvězda nebo hvězdy nějak v posledním vývojovém stádiu vyvrhly kužely plynu. Tyto kužely mají u MWC 922 téměř pravé úhly a jsou vidět ze stran. K podpůrným důkazům pro kuželovou hypotézu patří radiální paprsky ve snímku, které mohou probíhat podél stěn kužele. Badatelé spekulují, že pokud by tyto kužely byly vidět z jiného úhlu, tak by vypadaly podobně jako obří prstence ze supernovy 1987A, což by mohlo naznačovat, že hvězda v MWC 922 by mohla jednoho dne explodovat do podobné supernovy.

Štítky: Mlhovina, Star-formation, MWC 922