Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. červen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. červen 2002

IC 4406: Zdánlivě čtveratá mlhovina

Uznání: C. R. O'Dell (Vanderbilt U.) et al., Hubble Heritage Team, NASA

Jak může kulatá hvězda vytvořit čtveratou mlhovinu? Tato hádanka vyplynula na světlo při studiu planetárních mlhovin jako je IC 4406. Důkazy ukazují, že IC 4406 je asi dutý válec a její čtveratý vzhled je výsledkem naší polohy, kdy se na válec díváme ze strany. Pokud bychom se na IC 4406 dívali shora, tak by se její vzhled podobal Prstencové mlhovině. Tento snímek v reprezentativních barvách je složeninou vytvořenou kombinací snímků pořízených kosmickým dalekohledem Hubble Space Telescope v minulém červnu a posledním lednu. Z konců válce plyne ven horký plyn, zatímco ohraničující stěny protkávají vlákna temného prachu a molekulárního plynu. Ve středu planetární mlhoviny se nachází hvězda, která může za tuto mezihvězdnou skulpturu. Za několik miliónů let ale zůstane z IC 4406 viditelný jenom slábnoucí bílý trpaslík.

Štítky: Planetární mlhovina