Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. březen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. březen 2011

Polární záře nad Norskem ve zrychleném filmu

Uznání a copyright: Terje Sorgjerd; Music: Gladiator Soundtrack: Now we are Free

Někdy poté, co se vaše oči přizpůsobí tmě, můžete uvidět nádheru oblohy. To byl případ tento měsíc, kdy na severních hranicích mezi Norskem a Ruskem byly vidět jedny z největších polárních září v posledních letech. Polární záře ve zrychleném filmu nahoře plynou nad zasněženou krajinou, stromy, mraky, horami i jezery poblíž Kirkenes v Norsku. Polární záře bývají často zelené, jelikož vysokoenergetické částice po nárazu do zemské atmosféry vyvolávají záři, jak se elektrony zpátky rekombinují s atomy kyslíku ve vzduchu. Příležitostně jsou vidět i jiné barvy, jelikož excitován bývá i atmosférický dusík. V dalších sekvencích je vidět i Měsíc a vycházející hvězdy. Očekává se, že Slunce bude v příštích letech ještě aktivnější, takže možná bude hodně příležitostí uvidět osobně podobně nádherné polární záře, dokonce i mnohem blíže k rovníku.

Štítky: Polární záře, Norway, Video