Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. březen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. březen 2011

NGC 5584: Rozpínání vesmíru

Uznání: NASA, ESA, A. Riess (STScI/JHU), L. Macri (Texas A & M Univ.) et al., Hubble Heritage (STScI/AURA)

Velká a krásná galaxie NGC 5548 měří přes 50 000 světelných let a nachází se 72 miliónů světelných let v souhvězdí Panny (Virgo). Zavinutá spirální ramena tohoto nádherného vesmírného ostrova jsou plná zářivých mladých hvězdokup a tmavých prachových pásů. Přesto NGC 5548 není pro pozemské astronomy jen další pěknou, zepředu viděnou spirální galaxií. NGC 5548 je domovem asi 250 proměnných hvězd Cefeid a nedávno zde došlo k explozi supernovy typu Ia, což je klíčový jev pro určování astronomických vzdáleností a je jednou z 8 galaxií z nové studie, která zahrnuje další pozorování Hubblovým kosmickým dalekohledem, aby se zlepšila měření Hubblovy konstanty, neboli rychlosti rozpínání Vesmíru. Výsledky zvýšily váhu teorie, že za zrychlováním expanze Vesmíru je zodpovědná temná energie, což omezilo modely, které se snaží vysvětlit pozorované zrychlení bez záhadné energie. Mnoho těch malých červených šmouh na tomto ostrém Hubblově obrázku NGC 5548 jsou vzdálené galaxie pozadí.

Štítky: Cefeida, Spirální galaxie, Hubblova konstanta, Kosmologie, Dark energy, Ngc5584