Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. duben 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. duben 2011

M74: Dokonalá spirála

Uznání a copyright: Descubre Foundation, Calar Alto Observatory, OAUV, DSA, V. Peris (OAUV), J. L. Lamadrid (CEFCA), J. Harvey (SSRO), S. Mazlin (SSRO), I. Rodriguez (PTeam), O. L. (PTeam), J. Conejero (PixInsight).

Pokud není dokonalá, tak je tato spirální galaxie přinejmenším jedna z nejfotogeničtějších. Vesmírný ostrov M74 v souhvězdí Ryb (Pisces) má asi 100 miliard hvězd, je 32 miliónů světelných let daleko a reprezentuje nádherný pohled zepředu. Grandiózní galaxie M74 je klasifikována jako typ Sc a její vznešená spirální ramena protkávají jasné modré hvězdokupy a tmavé pásy kosmického prachu. Snímek nahoře pokrývá polovinu úplňku a byl pořízen s využitím 19 hodin expozičního času na 1,23m dalekohledu observatoře Calar Alto v pohoří Sierra de Los Filabres ve Španělsku. Expozice M74 na rozpětí asi 30 000 světelných let zachycuje i emisi atomů vodíku, která svou červenou září zvýrazňuje velké hvězdotvorné oblasti této galaxie.

Štítky: Kanárské ostrovy, Mléčná dráha, Barnard's Loop