Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. listopad 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. listopad 2007

Hvězdný prach v Perseu

Uznání a copyright: Jeff Lunglhofer

Tento kosmický prostor prachu, plynu a hvězd pokrývá na obloze v hrdinském souhvězdí Perseus asi 4 stupně. Ve středu nádherného pole hvězd je prachová modrá reflekční mlhovina NGC 1333 vzdálená asi 1000 světelných let. V odhadované vzdálenosti toto pole zabírá asi 70 světelných let. Kolem jsou rozesety další reflekční mlhoviny, spolu s pozoruhodnou tmavou prachovou mlhovinou a slabě načervenale zářícím vodíkem. Tato mračna prachu a plynu leží u okraje velkého molekulárního mraku. Hvězdotvorné oblasti často skrývají svá rozpoznávací znamení jako nově zrozené hvězdy a mladé stelární objekty neboli protohvězdy před slíděním optických dalekohledů. Protohvězdy vznikají kolem hustých jader ponořených do molekulárního mračna zhroucením vlastní gravitací.

Štítky: Star-formation, Reflekční mlhovina, Ngc 1333, Dust nebula, Protostars