Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. květen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. květen 2011

Galaxie Sombrero z Hubbla

Uznání: NASA, ESA, and the Hubble Heritage Team (STScI / AURA)

Co se děje v centru této spirální galaxie? Galaxie M104 se jmenuje Sombrero pro svoji podobnost s kloboukem a vykazuje výrazný pás prachu a jasné halo hvězd a kulových hvězdokup. Příčina kloboukovitého vzhledu Sombrera tkví v neobvykle velké a rozsáhlé centrální výduti hvězd a tmavých výrazných prachových pásech v disku, který vidíme skoro z boku. Difuzní záři centrální výdutě vyvolávají miliardy starých hvězd. Podrobnější prohlídka výdutě na fotografii nahoře ukazuje mnoho světelných bodů, které jsou ve skutečnosti kulovými hvězdokupami. V nádherných prachových prstencích v M104 sídlí mnoho mladých a jasných hvězd a jsou v nich také spletité podrobnosti, kterým astronomové dosud ještě plně nerozumí. Úplný střed Sombrera září napříč celým elektromagnetickým spektrem a předpokládá se, že hostí i velkou černou díru. Světlo staré padesát miliónů let z galaxie Sombrero lze spatřit i malým dalekohledem v souhvězdí Panny (Virgo).

Štítky: Spirální galaxie, M104, Sombrero galaxy

východ Slunce za Sněžkou

Vrchol Sněžky je ve vzdálenosti 148km.