Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. červen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. červen 2011

Blízký vesmír

Uznání: 2MASS, T. H. Jarrett, J. Carpenter, & R. Hurt

Jak opravdu vypadá blízký vesmír? Tento obrázek ukazuje téměř 50 000 galaxií v blízkém vesmíru detekovaných dvoumikronovou přehlídkou oblohy (2MASS) v infračerveném světle. Výsledný obraz je neuvěřitelnou tapisérií galaxií, které poskytují limity jak vesmír vznikal a vyvíjel se. Ten tmavý pás přes střed obrazu je zastíněn prachem v rovině naší vlastní Mléčné dráhy. Dále od galaktické roviny ovšem každá tečka reprezentuje galaxii s barevně kódovanou vzdáleností. Modré tečky jsou bližší galaxie z přehlídky 2MASS, zatímco červenější tečky ukazují na vzdálenější galaxie přehlídky, které mají rudý posuv kolem 0,1. Pojmenované struktury jsou popsány po stranách. Mnoho galaxií je gravitačně vázáno do kup, které se samy volně shlukují do nadkup, které jak se zdá, se někdy řadí do ještě větších struktur.

Štítky: Galaxie, Vesmír, Infračervený