Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. červen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. červen 2011

Abell 2744: Pandořina kupa galaxií

Image Credit: NASA, ESA, J. Merten (ITA, AOB), & D. Coe (STScI)

Proč je tato kupa galaxií takovou změtí? Kupa Abell 2744 nejenom že je daleko od hladké distribuce, má nejen uzlíky galaxií, ale má i horký rentgenově zářící plyn (červeně vybarvený) v kupě, který se zdá být distribuovaný jinak než temná hmota. Modře vybarvená temná hmota na snímku nahoře zabírá možná až přes 75 procent kupy a musela mít vliv na zborcení obrazů galaxií v pozadí jevem gravitačních čoček. Zdá se, že tato změť je důsledkem pomalé srážky přinejmenším čtyř menších kup galaxií během několika minulých miliard let. Obrázek nahoře kombinuje optické snímky z Hubblova kosmického dalekohledu a z Velmi velkého dalekohledu s rentgenovými snímky z observatoře Chandra. Kupa Abell 2744 se též nazývá Pandořina kupa, měří přes dva milióny světelných let a lze ji spatřit opravdu velkým dalekohledem v souhvězdí Sochaře (Sculptor).

Štítky: Temní hmota, Kupa galaxií, Abell 2744