Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. červen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. červen 2011

Hvězdný prach a Betelgeuse

ESO, Pierre Kervella (LESIA, Observatoire de Paris), et al.

Kolem červeného veleobra hvězdy Betelgeuse je na tomto kompozitním infračerveném obrázku s vysokým rozlišením z VLT na Evropské jižní observatoři vidět rozsáhlá mlhovina prachu. Samotná hvězda Betelgeuse je vymezena tím malým centrálním červeným kroužkem. Pokud by se nacházela v naší Sluneční soustavě, tak by její průměr téměř pohltil dráhu Jupiteru. Ale daleko do vesmíru, do vzdálenosti asi 60 miliard kilometrů, což je zhruba 400 násobek vzdálenosti Země-Slunce, sahá mnohem větší cirkumstelární prachová obálka. Tento prach nejspíše vznikal, když zbytnělá atmosféra veleobra odhazovala materiál do vesmíru při závěrečné fázi vývoje hmotné hvězdy. Po smíchání s mezihvězdným médiem by z prachu nakonec mohly vzniknout kamenné planety zemského typu jako je Země. Centrální jasná část byla zamaskována, aby se ukázaly slabší rozsáhlejší struktury. Zorné pole zabírá 5,63 obloukové vteřiny.
Oprava: Na překlep ve jménu hvězdy upozornil Čestmír Lengál