Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. červen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. červen 2011

Hvězdy a prach v Jižní koruně

Uznání a copyright: Leonardo Julio (Astronomia Pampeana)

Bohatým polem hvězd u severní hranice Jižní koruny (Corona Australis) se na tomto teleskopickém pohledu prostírají kosmická prachová mračna. Nejhustší část prachového mračna je dlouhá kolem 8 světelných let, je asi 500 světelných let daleko a efektivně blokuje světlo ze vzdálenějších hvězd pozadí v Mléčné dráze. Na špičce (vpravo nahoře) je skupina nádherných reflekčních mlhovin katalogizovaných jako NGC 6726, 6727, 6729 a IC 4812. Charakteristická modrá barva pochází od světla horkých hvězd, které je odráženo kosmickým prachem. Mladou proměnnou hvězdu R Coronae Australis obklopuje menší žlutá mlhovina (NGC 6729). V pravém horním rohu je velkolepá kulová hvězdokupa NGC 6723. I když se NGC 6723 zdá být součástí této skupiny, tak se ve skutečnosti nachází ve vzdálenosti skoro 30 000 světelných let, daleko za prachovými mračny Jižní koruny.

Štítky: Prach, Hvězdy, Corona australis