Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. červen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. červen 2011

Továrna na hvězdy Messier 17

Uznání: ESO, INAF-VST, OmegaCAM
Acknowledgement: OmegaCen/Astro-WISE/Kapteyn Institute

Hvězdnými větry a radiací opracovaná továrna na hvězdy známá jako Messier 17 se nachází zhruba 5 500 světelných let daleko v souhvězdí Střelce (Sagittarius) tak bohatém na mlhoviny. Tři stupně široké zorné pole na snímku z Evropské jižní observatoře z nového přehlídkového dalekohledu VLT a OmegaCAM zabírá v této vzdálenosti skoro 100 světelných let. Na ostrém snímku ve falešných barvách jsou data jak z optické, tak infračervené oblasti a sledují i slabé detaily plynových a prachových mračen proti pozadí hvězd Mléčné dráhy. Hvězdné větry a energetické světlo z horkých hmotných hvězd, které vznikly ze zásob kosmického plynu a prachu v M17, v pozůstalém materiálu pomalu vytvořily dutiny a vlnité tvary. M17 je též známa jako mlhovina Omega nebo Labutí mlhovina.

Štítky: Star-formation, M17, Omega Nebula, Vst