Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. červenec 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. červenec 2011

VAR

Uznání: E. Hubble, NASA, ESA, R. Gendler, Z. Levay and the Hubble Heritage Team

Edwin Hubble ve dvacátých letech dvacátého století na základě porovnávání fotografických desek ze 100 palcového dalekohledu (2,54m) observatoře Mt. Wilson určil vzdálenost k mlhovině v Andromedě a přesvědčivě dokázal existenci jiných galaxií mimo naši Mléčnou dráhu. Na vloženém obrázku z historické skleněné desky vpravo dole jsou evidentní jeho poznámky, to vše na pozadí pozemského snímku a snímku této oblasti z Hubblova kosmického dalekohledu skoro o 90 let později. Hubble pátral porovnáváním desek po novách, což jsou hvězdy, které se náhle zjasnily. Na této desce jich našel několik a označil je písmenem "N". Později zjistil, že jedna z nich blízko pravého horního okraje (mezi čárkami) je ve skutečnosti typ proměnné hvězdy známý jako cefeida, takže "N" přeškrtnul a napsal "VAR!". Harvardská astronomka Henrietta Leavittová objevila, že cefeidy jsou pravidelně pulzující proměnné hvězdy, které mohou být použity jako standardní svíčky a tedy indikátory vzdáleností. Identifikace takové hvězdy umožnila Hubblovi ukázat, že Andromeda není nějaká malá kupa hvězd a plynu v naší vlastní galaxii, ale vlastní samostatná galaxie podstatně vzdálená od Mléčné dráhy. Hubblův objev umožnil ustavit naši moderní koncepci Vesmíru vyplněného galaxiemi.

Štítky: Cefeida, Hubble, Leavitt, Andromeda nebula