Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. červenec 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. červenec 2011

Vesta Vista

Uznání: NASA, JPL-Caltech, UCLA, MPS, DLR, IDA

Jak opravdu vypadá povrch planetky Vesta? Tato nejjasnější planetka ve Sluneční soustavě je objektem, který obsahuje až 10 procent veškeré hmoty v hlavním pásu asteroidů, ale nikdy nebyla vidět zblízka. V několika minulých týdnech se ovšem kosmická sonda Dawn stala úplně první sondou, která se k Vestě přiblížila. Před pár dny, hned po navedení na oběžnou dráhu sonda Dawn pořídila snímek nahoře. První snímky Vestu ukazují, jako starý a zbitý svět pokrytý krátery, výdutěmi, zářezy a útesy. Studium Vesty nám může poskytnout vodítka pro formativní období ranné Sluneční soustavy, jelikož tento neobvyklý svět může být jedním z největších zbytků protoplanet. Po roce studia Vesty má sonda Dawn opustit oběžnou dráhu kolem ní a v roce 2015 se má přiblížit k jediné ještě větší planetce, k planetce Ceres.

Štítky: Asteroid, Vesta, Minor planet