Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. červenec 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. červenec 2011

Rozloučení s Atlantisem v Parkesu

Uznání a copyright: John Sarkissian (CSIRO Parkes Observatory)

Radioteleskop o průměru 64 metrů v Parkesu je znám svým přispěním při letech člověka do vesmíru, svými slavnými přenosy televizního obrazu z Měsíce pozemšťanům při letu Apollo 11. Obří otočná anténní mísa se krásně vyjímá v popředí této podvečerní oblohy. Nad anténou je hvězdnatá noc Nového Jižního Walesu v Austrálii včetně dobře známých jižních souhvězdí Plachet, Lodní zádě (Vela, Puppis) a Hydry spolu s pohledem, který už nebude možno více spatřit. Pod ohniskovou kabinou radioteleskopu je zprava doleva vidět čára ve slunečním světle se stále třpytícího raketoplánu Atlantis, který se právě naposledy odpojil od Mezinárodní kosmické stanice. Kosmická stanice samotná jej sleduje po oblouku v dolním pravém rohu, asi dvě minuty za Atlantisem na nízké oběžné dráze Země. Atlantis má naposledy přistát dnes časně ráno (21. července 5:56 EDT - východoamerického letního času / 11:56 SELČ) v Kennedyho kosmickém středisku.

Štítky: Raketoplán, Radioteleskop, ISS, Atlantis, Parkes, Dish