Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. červenec 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. červenec 2011

Plutův P4

Uznání: NASA, ESA, Mark Showalter (SETI Institute)

Hubblův kosmický dalekohled lidem umožnil v květnu 2005 pohled na druhý a třetí známý měsíc Pluta, na Nixe a Hydru. Snímky z Hubbla nyní ukázaly čtvrtý měsíc této ledové trpasličí planety. Měsíček má předběžné označení P4 a svůj oběh Pluta dokončí jednou za asi 31 dní. V současné době je P4 nejmenší a nejslabší známý měsíc Pluta, odhaduje se, že měří 13 až 34 kilometrů. Tento nově objevený objekt byl poprvé spatřen na snímcích z Hubbla z 28. června a později byl potvrzen 3. července a 18. července. Tyto dva panely jsou kompozity krátkých a dlouhých expozic, na kterých je i jasnější samotné Pluto spolu s největším měsícem Charonem. Na dlouhých expozicích je vidět i šum a artefakty snímků. Pozorování z Hubbla se uskutečnila při pátrání po slabých prstencích kolem tohoto vzdáleného světa při přípravách průletu sondy NASA New Horizons kolem Pluta v roce 2015.

Štítky: Měsíc, Pluto, Charon, Discovery, Hydra, Nix, P4

Zimná dúha

Nádherný úkaz zimnej dúhy.