Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. červenec 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. červenec 2011

NGC 2403 v Žirafě

Uznání: Image Data - Subaru Telescope (NAOJ), Hubble Legacy Archive; Processing - Robert Gendler

Vznešený vesmírný ostrov NGC 2403 se nachází v hranicích souhvězdí Žirafy. Tato spirální galaxie vzdálená asi 10 miliónů světelných let, která měří asi 50 000 světelných let, se zdá, že má více než obvyklý podíl obřích hvězdotvorných oblastí HII, které se vyznačují červenou září atomárního vodíku. NGC 2403 velmi připomíná jinou galaxii s nadbytkem hvězdotvorných oblastí, která se nachází uvnitř naší vlastní místní skupiny galaxií - M33 neboli Galaxie v Trojúhelníku. V těsném závěsu vznikání hmotných hvězd s krátkým životem jdou výbuchy supernov a v roce 2004 byla v NGC 2403 objevena jedna z nejjasnějších supernov nedávné doby. Tuto silnou supernovu lze snadno zaměnit s hvězdou v popředí z naší Mléčné dráhy a lze ji snadno vidět jako paprsčitou jasnou "hvězdu" u levého okraje. Tento skvělý kosmický portrét je kompozitem vesmírného a pozemského snímku z Hubblova archívu a z 8,2m dalekohledu Subaru na vrcholu hory Mauna Kea na Havaji.

Štítky: Supernova, Star-formation, Oblast H-II, Camelopardalis, Ngc2403, Sn2004dj