Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. září 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. září 2011

J102815: Hvězda, která by neměla být

Uznání: ESO, DSS2

Proč má tato hvězda tak málo těžkých prvků? Hvězdy zrozené v generaci našeho Slunce mají ve svých atmosférách očekávanou hojnost prvků těžších než vodík a hélium. Hvězdy zrozené v generacích před naším Sluncem, hvězdy populace II, vytvořily většinu těžkých prvků, které jsou dnes kolem nás a samy sice mají nějaké prvky těžší než H a He, ale méně. Dokonce i nepolapitelné a nikdy neviděné první hvězdy ve vesmíru, hvězdy takzvané populace III by měly mít velkou hmotnost a malé, ale přece jen určité množství těžších prvků. Nicméně se zdá, že hvězda z Mléčné dráhy SDSS J102915+172927 má méně kovů, než bylo kdy předpovězeno pro jakoukoliv hvězdu, včetně přinejmenším 50 krát méně lithia, než by mělo být po velkém třesku. Neobvyklá podstata této hvězdy, původně katalogizované přehlídkou SDSS (Sloan Digital Sky Survey) a která je na snímku nahoře, byla objevena podrobným spektroskopickým pozorováním velmi velkým dalekohledem VLT v Chile. Podle mnoha modelů vývoje hvězd by taková hvězda neměla ani vzniknout. Výzkum stále pokračuje, nejpravděpodobnější hypotéza nyní praví, že prchavé prvotní lithium bylo zničeno ve žhavém jádru hvězdy.

Štítky: Hvězda, Population III, J103815