Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. říjen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. říjen 2011

M82: Galaxie s překotnou tvorbou hvězd a supervětrem

Uznání a copyright: Dietmar Hager, Torsten Grossmann

Galaxie M82, která se pro svůj podlouhlý vizuální vzhled také nazývá Doutníková galaxie, se vyznačuje překotnou tvorbou hvězd se supervětrem. Prostřednictvím následných výbuchů supernov a silných větrů z hmotných hvězd pak překotná tvorba hvězd v M82 způsobuje nesmírný tok materiálu ven. Na tomto ostrém kompozitním snímku z malých pozemských dalekohledů na planetě Zemi je zřetelný důkaz supervětru z centrálních oblastí galaxie. Obraz v červených odstínech zvýrazňuje emise z filamentů vodíku. Filamenty měří přes 10 000 světelných let. Část plynu ze supervětru obohaceného o těžké prvky z hmotných hvězd nakonec unikne do intergalaktického prostoru. Bouřlivé vznikání hvězd v M82 vyvolalo těsné přiblížení blízké velké galaxie M81 a mělo by trvat asi 100 miliónů let. Galaxie M82 je asi 12 miliónů světelných let daleko, poblíž severní hranice Velké medvědice (Ursa Major).

Štítky: Star-formation, M82, Starburst galaxy