Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. květen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. květen 2008

Skupina galaxií M81 přes Integrated Flux mlhovinu

Uznání a copyright: Jordi Gallego

Na tomto hloubkovém snímku skupiny galaxií M81 jsou velké galaxie i slabá mlhovina. Na 12 hodinové širokoúhlé expozici nahoře je především impozantní spirální galaxie M81, největší na obrázku viditelná galaxie. M81 a velká galaxie s neobvyklým halo filamentárního červeně zářícího plynu M82 zrovna pod ní na sebe vzájemně gravitačně působí. Na celém snímku je vidět spousta jiných galaxií ze skupiny M81. Skupina M81 se sdružuje s jinými galaxiemi včetně naší Místní skupiny galaxií a Kupy galaxií v Panně a je součástí rozsáhlé Nadkupy galaxií v Panně. Celý tento houf galaxií je vidět přes slabou záři mlhoviny Integrated Flux Nebula což je málo prostudovaný komplex difuzního plynu a prachu v naší Mléčné dráze.
Poznámka překladatele: Anglický název Integrated Flux Nebula se snaží vystihnout skutečnost, že světlo je v této mlhovině vzbuzováno souhrnným světlem hvězd v Mléčné dráze, zatímco u většiny mlhovin záři vzbuzuje jediná hvězda.

Štítky: M81, M81 Group, Integrated Flux Nebula