Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. říjen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. říjen 2011

Mladá slunce v NGC 7129

Uznání a copyright: Johannes Schedler (Panther Observatory)

V prachu NGC 7129 ve vzdálenosti asi 3000 světelných let v královském souhvězdí Kefeus (Cepheus) jsou stále ještě mladá slunce. Tyto hvězdy jsou poměrně útlého věku, pouhých pár miliónů let a je pravděpodobné, že i naše vlastní Slunce před pěti miliardami let vznikalo v podobné hvězdné porodnici. Na tomto ostrém snímku jsou nejpozoruhodnější nádherná modravá prachová mračna, která odrážejí mladistvé hvězdné světlo. Kompaktní, tmavě červené srpkovité útvary jsou také znakem mladých, energetických hvězdných objektů. Jsou známy jako Herbig-Harovy objekty, jejich tvar a barva je charakteristická pro zářící vodík stlačovaný výtrysky z nově vznikajících hvězd. Bledší, rozsáhlé filamenty červené emise se mísí s modravými mračny z prachových zrn, které efektivně mění fotoluminiscencí neviditelné ultrafialové světlo hvězd na viditelné červené světlo. Zárodečný plyn a prach se z této oblasti nakonec rozptýlí a hvězdy se při obíhání kupy kolem středu Galaxie od sebe vzdálí. Tento teleskopický pohled v odhadované vzdálenosti NGC 7129 zabírá asi 40 světelných let.

Štítky: Star-formation, Herbig-Harovy objekty, Ngc7129, Photoluminesence