Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. listopad 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. listopad 2011

Pohled z Chajnantor

Uznání a copyright: Stéphane Guisard (Los Cielos de America), TWAN

Pohled na noční oblohu z výše přes 5000 metrů z náhorní roviny Chajnantor v chilských Andách doslova bere dech a to více způsoby. Řídká atmosféra při asi padesátiprocentním tlaku na úrovni moře na tomto tmavém místě je také extrémně suchá. Z toho důvodu je ideálním místem pro přístroj ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array), který je navržen pro výzkum vesmíru na vlnových délkách více než 1000 krát delších, než je viditelné světlo. Ve středu této panoramatické scény jsou 7 a 12 metrové parabolické antény, které jsou osvětleny mladým Měsícem usazeným v oblouku Mléčné dráhy. Konfigurace antén ALMA by měla dosáhnout rozlišení srovnatelného s kosmickými dalekohledy při zapojení jako interferometr. Noc zdobí dráha meteoru vlevo a satelitní galaxie Mléčné dráhy: Velký (dole) a Malý Magellanův mrak.

Štítky: Měsíc, Mléčná dráha, Observatoř, Alma, Chajnantor

39. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 27. 9. do 3. 10. 2021. Měsíc bude kolem poslední čtvrti a v neděli zakryje jednu jasnější hvězdu. Aktivita Slunce je nízká. Očekáváme start další z družic série Landsat z kalifornského kosmodromu Vandenberg. Probíhají přípravy na misi Sojuz MS-19, která má k ISS vynést i režiséra a herečku. Před padesáti lety odstartovala k Měsíci sovětská sonda Luna 19.

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar).

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar). Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa se na obloze pohybovala souhvězdím Draka. Vzdálenost od Země 8.796 au, od Slunce 8.896 au. Rychlost pohybu po obloze 0.16 arcsec/min, jasnost podle efemeridy 17.7 mag.