Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. listopad 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. listopad 2011

Pohled z Chajnantor

Uznání a copyright: Stéphane Guisard (Los Cielos de America), TWAN

Pohled na noční oblohu z výše přes 5000 metrů z náhorní roviny Chajnantor v chilských Andách doslova bere dech a to více způsoby. Řídká atmosféra při asi padesátiprocentním tlaku na úrovni moře na tomto tmavém místě je také extrémně suchá. Z toho důvodu je ideálním místem pro přístroj ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array), který je navržen pro výzkum vesmíru na vlnových délkách více než 1000 krát delších, než je viditelné světlo. Ve středu této panoramatické scény jsou 7 a 12 metrové parabolické antény, které jsou osvětleny mladým Měsícem usazeným v oblouku Mléčné dráhy. Konfigurace antén ALMA by měla dosáhnout rozlišení srovnatelného s kosmickými dalekohledy při zapojení jako interferometr. Noc zdobí dráha meteoru vlevo a satelitní galaxie Mléčné dráhy: Velký (dole) a Malý Magellanův mrak.

Štítky: Měsíc, Mléčná dráha, Observatoř, Alma, Chajnantor