Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. listopad 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. listopad 2011

Zachyceno při dosvitu

Uznání: ESO, L. Calçada - Research Team: Sandra Savaglio (MPE) et al.

Na této ilustraci jsou dvě vzdálené galaxie, které vznikly asi dvě miliardy let po velkém třesku, zachycené při dosvitu GRB090323, při gama vzplanutí viditelném přes celý Vesmír. Vzplanutí září přes svou vlastní hostitelskou galaxii a další blízkou galaxii, přičemž postavení gama záblesku a galaxií bylo odvozeno ze spektra dosvitu po detekci původního vzplanutí Fermiho kosmickým gama dalekohledem v březnu 2009. Jak je vidět jedním z Velmi velkých dalekohledů Evropské jižní observatoře, spektrum zeslabujícího se dosvitu také nabízí překvapivý výsledek - vzdálené galaxie jsou bohatší na těžké prvky, než Slunce, přičemž jde o zatím nejvyšší kdy pozorovaný výskyt v raném Vesmíru. Těžké prvky, které obohatily vyvinuté galaxie v místním Vesmíru byly vyrobeny minulými generacemi hvězd. Takže tyto mladé galaxie v porovnání s Mléčnou dráhou zakusily nesmírně rychlé vznikání hvězd a chemický vývoj. Světlo na ilustraci pochází z místa vzplanutí vlevo a následně prochází galaxií vpravo. Na vložených obrázcích jsou spektra ilustrující tmavé absorpční čáry z prvků v galaxiích, které se otiskly do dosvitového světla. Astronomové na planetě Zemi by byli asi 12 miliard světelných let vpravo od hrany ilustrace.

Štítky: Galaxie, Gama vzplanutí, Grb090323, Afterglow