Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. prosinec 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. prosinec 2011

Obálková galaxie NGC 7600

Uznání a copyright: Ken Crawford (Rancho Del Sol Observatory)
Collaboration: Andrew Cooper (MPA), Carlos Frenk, John Helly, Shaun Cole (Institute for Computational Cosmology),
David Martinez-Delgado (MPIA), Star Stream Pilot Survey Group

Eliptická galaxie NGC 760 se co do velikosti podobá Mléčné dráze a je vzdálená asi 160 miliónů světelných let. Na tomto hloubkovém snímku NGC 7600 zabírá na obloze v souhvězdí Vodnáře asi 1/2 stupně a vykazuje pozoruhodné vnější halo do sebe vložených obálek a rozsáhlejších okolních galaktických struktur. Tyto vzrušující útvary by se daly vysvětlit akrecí tmavou hmotou a hvězdami v kosmickém časovém měřítku. Film vygenerovaný na základě simulace vzniku galaxie s využitím kosmologického modelu se studenou temnou hmotou pro hala slučovaných galaxií reprodukuje vzhled NGC 7600 do úžasných podrobností. Tato pozoruhodná simulace je k dispozici zde na Vimeo a zde v jiných formátech. Představuje přesvědčivý důkaz, že jemné útvary sloučených galaxií pozorovaných ze Země malými, širokoúhlými dalekohledy jsou přirozeným důsledkem vznikání galaxií a fundamentálních vlastností temné hmoty.
Oprava: Na chybu v překladu vzdálenosti upozornil Petr Skopal