Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. prosinec 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. prosinec 2011

Zatmělý Měsíc ráno

Uznání a copyright: Roger N. Clark

Prosincové zatmění Měsíce ozdobilo časnou ranní oblohu nad Skalistými horami v Koloradu, USA. Na zimní scéně se Měsíc nachází na obloze ve studeném modrém svítání u západního obzoru nad zasněženým severoamerickým kontinentálním rozvodím. Zčervenalý lunární disk je asi 22 minut před východem Slunce téměř zcela ponořen do tmavého zemského stínu. Měsíc nad Skalistými horami zapadal při úplné fázi zatmění. Všechny části této geocentrické nebeské události byly vidět z oblastí Tichého oceánu, Asie a Austrálie, včetně celých 51 minut totality a části posledního zatmění roku 2011, byly vidět na obloze kolem většiny zeměkoule.

Štítky: Měsíc, Lunární zatmění, Colorado, Rocky mountains

40. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 10. do 10. 10. 2021. Měsíc bude v novu a vynoří se na večerní obloze. Nastane jeho konjunkce s Venuší. Aktivita Slunce je nízká, ale poslední měsíce ukázaly, že roste poněkud rychleji, než se očekávalo. K ISS má odstartovat kosmická loď Sojuz MS-19 s jedním profesionálním kosmonautem a dále dvojicí režisér-herečka. Mezitím u stanice proběhlo zkušební předokování Sojuzu MS-18 a odletěl nákladní Dragon. Zemřel český astronom a astrofyzik Boris Valníček. Před 175 lety byl objeven Neptunův měsíc Triton. Stalo se tak asi dva týdny po objevu planety.

Skvrny na Slunci s Filtrem