Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. prosinec 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. prosinec 2011

Oběd ve středu Galaxie

Uznání: ESO/MPE/Marc Schartmann

Obluda ve středu naší Galaxie se asi nakrmí. Nedávná pozorování pomocí Velmi velkých dalekohledů ukazují, že se mračno plynu v galaktickém středu dostane příliš blízko superhmotné černé díře. To mračno je protahováno, trhá se, zahřívá se a něco z něho nejspíš v příštích dvou letech spadne do černé díry. Na této umělecké ilustraci je v červené a žluté barvě vidět, co zůstane z chuchvalce po blízkém průchodu kolem černé díry, který z této gravitační smrtelné pasti vpravo po oblouku uniká. Oběžná dráha mračna je vyznačena červeně, zatímco modře jsou vidět oběžné dráhy centrálních hvězd. Odhaduje se, že dovnitř padající mlhovina obsahuje několikanásobek hmot naší Země, přičemž se předpokládá, že centrální černá díra odpovídá rádiovému zdroji Sagittariaus A* a obsahuje hmotu asi čtyř miliónů Sluncí. Jakmile k zániku odsouzený plyn jednou spadne dovnitř, tak se nečeká, že bychom o něm více slyšeli.

Štítky: Galaktický střed, Černá díra, Gas cloud