Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. únor 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. únor 2012

Spirální galaxie s příčkou NGC 1073

Uznání: NASA, ESA, Hubble Space Telescope

Hodně spirálních galaxií má přes svůj střed příčku. Dokonce i naše vlastní Mléčná dráha má zřejmě skromnou centrální příčku. Spirální galaxii s výraznou příčkou NGC 1073 na snímku nahoře zachytil na nedávno zveřejněném snímku do nádherných podrobností družicový Hubblův kosmický dalekohled. Jsou vidět vláknité pásy prachu, mladé kupy jasných hvězd, červené emisní mlhoviny zářícího vodíku, dlouhá jasná příčka hvězd přes střed a jasné aktivní jádro, které nejspíše obsahuje superhmotnou černou díru. NGC 1073 měří asi 80 000 světelných let a světlu k nám to trvá asi 55 miliónů let. NGC 1073 lze uvidět i poměrně malým dalekohledem v souhvězdí mořské příšery, Velryby (Cetus). Snímek nahoře náhodou zachycuje nejenom rentgenově jasnou hvězdnou soustavu IXO 5, která je vidět vlevo nahoře a je nejsvíše uvnitř této spirály s příčkou, ale ve velké dálce i tři kvazary.

Štítky: Galaxie, Spirála s příčkou, QSO, Mouse over