Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. květen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. květen 2012

Saturnův měsíc Helene v barvách

Uznání: NASA/JPL/SSI; Color Composite: Daniel Macháček

Saturnův měsíc Helene nehýří výraznými barvami a je v každém případě záhadou. Kosmická sonda Cassini na oběžné dráze kolem Saturnu minulý červen proletěla kolem tohoto měsíčku ve vzdálenosti pouhého průměru Země a zachytila ho do zatím nevídaných podrobností. I když jsou na snímku nahoře vidět konvenční krátery a kopce, tak je také vidět terén, který vypadá neobvykle hladký a rýhovaný. Planetární astronomové tyto podrobné snímky Helene zkoumají, aby získali informace o původu a evoluci tohoto 30-ti kilometrového ledovce. Měsíček Helene je neobvyklý také tím, že Saturn obíhá před velkým měsícem Dione, což z něj činí pouze jeden ze čtyř Saturnových měsíců, které obývají gravitační studnu známou jako stabilní Lagrangeův bod.

Temná tajemství: Astronomický seminář týdne

Štítky: Saturn, Grooves, Helene

39. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 27. 9. do 3. 10. 2021. Měsíc bude kolem poslední čtvrti a v neděli zakryje jednu jasnější hvězdu. Aktivita Slunce je nízká. Očekáváme start další z družic série Landsat z kalifornského kosmodromu Vandenberg. Probíhají přípravy na misi Sojuz MS-19, která má k ISS vynést i režiséra a herečku. Před padesáti lety odstartovala k Měsíci sovětská sonda Luna 19.

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar).

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar). Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa se na obloze pohybovala souhvězdím Draka. Vzdálenost od Země 8.796 au, od Slunce 8.896 au. Rychlost pohybu po obloze 0.16 arcsec/min, jasnost podle efemeridy 17.7 mag.