Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. květen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. květen 2012

Kupa galaxií v Hydře

Uznání a copyright: Angus Lau

V popředí tohoto kosmického snímku jsou vidět dvě hvězdy z naší vlastní Mléčné dráhy. Za nimi se nachází galaxie Kupy v Hydře. Paprsčité hvězdy v popředí jsou vzdálené jen stovky světelných let, zato Kupa galaxií v Hydře je vzdálená více než 100 miliónů světelných let. Tři velké galaxie poblíž středu, dvě žluté eliptické (NGC 3311, NGC 3309) a jedna výrazně modrá spirála (NGC 3312), jsou dominantní, každá o průměru asi 150 000 světelných let. Vlevo nahoře od NGC 3312 je spletitý překrývaný pár katalogizovaný jako NGC 3314. Kupa galaxií v Hydře, též známá jako Abell 1060, je jednou ze tří kup do vzdálenosti 200 miliónů světelných let od Mléčné dráhy. V blízkém vesmíru jsou galaxie gravitačně vázány do kup a ty jsou volně zase vázány do nadkup, které se řadí na ještě větších měřítcích. Tento snímek by ve vzdálenosti 100 miliónů světelných let měřil asi 1,3 milionu světelných let.

Štítky: Galaxie, Spirální galaxie, Kupa galaxií, Elliptical galaxy