Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. červen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. červen 2012

Venuše u okraje

Uznání: JAXA, NASA, Lockheed Martin

Na pohledu z družice Hinode je vidět, jak sesterská planeta naší Země 6. června 2012 překročila sluneční okraj a začala přechod. Okamžiky překročení okraje při těchto vzácných přechodech byly historicky využívány k triangulaci vzdálenosti Venuše a tak k určení vzdálenosti Země - Slunce zvané astronomická jednotka. Moderní pozorování z vesmíru jako je toto ukazují tuto událost proti turbulentnímu slunečnímu povrchu s protuberancemi vyzdviženými nad okraj Slunce magnetickými poli. Je pozoruhodné, že kolem siluety tmavého disku planety je vidět prstenec slunečního světla ohýbaného hustou atmosférou Venuše.

Štítky: Venuše, Slunce, Přechod, Refraction, Venus atmosphere

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.