Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. červenec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. červenec 2012

AR1520: Ostrovy ve fotosféře

Uznání a c copyright: Alan Friedman (Averted Imagination)

Sluneční skvrny jsou tmavé ostrovy velikosti planet ve sluneční fotosféře, jasném sluneční povrchu, které omývá moře plazmatu a kotví je magnetické pole. Tmavé proto, protože jsou o něco chladnější, než okolní povrch a jako tato do podrobností zachycená skupina slunečních skvrn na teleskopickém snímku z 11. července. Zorné pole zabírá téměř 100 000 mil (160 000 kilometrů). Skvrny se nacházejí ve středu aktivní oblasti AR1520, která nyní překračuje viditelnou stranu Slunce. Z AR1520 12. července vyšlehly rentgenové vzplanutí i koronální výron hmoty, přičemž se uvolnilo něco energie uložené ve zkrouceném magnetickém poli. Jelikož koronální výron hmoty směřuje k nám, tak se očekává, že dorazí dnes a může tak vyvolat geomagnetické bouře. Důsledkem by mohly být o víkendu polární záře, které by ozdobily pozemskou oblohu spolu s nedělní předúsvitou konjunkcí jasných planet a srpku Měsíce.

Štítky: Slunce, Aktivní oblast, Sluneční skvrny, Ar1520

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.