Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. červenec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. červenec 2012

M101 v 21. století

Uznání: NASA, ESA, CXC, JPL, Caltech STScI

Jednou z posledních položek ve slavném katalogu Charlese Messiera je velká a krásná spirální galaxie M101, která určitě není z nejmenších. Tato galaxie s rozměrem asi 170 000 světelných let je enormní, téměř dvakrát tak velká, jako naše Mléčná dráha. M101 byla také jednou z původních spirálních mlhovin, které byly pozorovány velkým dalekohledem 19. století lorda Rosse Leviathanem z Parsontownu. Naproti tomu tento pohled na velký vesmírný ostrov v mnoha vlnových délkách je složeninou ze snímků pořízených vesmírnými dalekohledy v 21. století. Barevně kódovaný obraz od rentgenových po infračervené vlnové délky (od vyšších energií k nižším), byl pořízen z rentgenové observatoře Chandra (fialová), z Galaxy Evolution Exploreru (modrá), z Hubblova kosmického dalekohledu (žlutá) a ze Spitzerova kosmického dalekohledu (červená). Zatímco rentgenová data sledují polohy plynu v M101 o teplotě mnoha miliónů stupňů kolem vybuchlých hvězd, neutronových hvězd a binárních soustav s černou dírou, tak nižší energie sledují hvězdy a prach, který definuje velká spirální ramena M101. M101 se též nazývá galaxie Větrník a nachází se v hranicích severního souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major), asi 25 miliónů světelných let daleko.

Štítky: Spirální galaxie, Chandra, Hubble, M101, Spitzer, GALEX, Pinwheel, Ngc 5457, Lord rosse

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.

M 101,JEDNA SNIMKA