Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. červenec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. červenec 2012

Orion Nebula: Hubblův pohled

Uznání: NASA, ESA, M. Robberto (STScI/ESA) et al.

Jen málo kosmických pohledů vzrušuje představivost tak, jako Mlhovina Orion. Mlhovina je též známa jako M42 a její zářící plyn obklopuje horké mladé hvězdy na okraji nesmírně velkého mezihvězdného molekulárního mračna vzdáleného pouhých 1500 světelných let. Mlhovina v Orionu nabízí jednu z nejlepších příležitostí ke studiu jak se rodí hvězdy, jednak se jedná o nejbližší velkou hvězdotvornou oblast, jednak energetické hvězdy v mlhovině odfoukly zakrývající mračna plynu a prachu, která by jinak bránila našemu pohledu a tak poskytují pohled na celou řadu probíhajících vývojových stupňů vzniku hvězd. Tento obraz mlhoviny v Orionu je vůbec tím nejpodrobnějším, který kdy vznikl na základě dat z kamery ACS (Advanced Camera for Surveys) Hubblova kosmického dalekohledu a 2,2m dalekohledu Evropské jižní observatoře v La Silla. Mozaika v plném rozlišení obsahuje miliardu pixelů a ukazuje asi 3000 hvězd.

Štítky: Hubblův kosmický dalekohled, Mlhovina Orion, Trapéz