Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. září 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. září 2012

Srážka galaxií v NGC 6745

Uznání: NASA, ESA, and the Hubble Heritage Team (STScI/AURA)-ESA/Hubble Collaboration
Acknowledgment: Roger Lynds (KPNO/NOAO) et al.

Galaxie normálně takto nevypadají. NGC 6745 ve skutečnosti ukazuje výsledek srážky dvou galaxií, která probíhá stovky miliónů let. Už mimo digitálně zaostřenou fotografii nahoře dole vpravo je vidět menší galaxie, která se pohybuje pryč. Ta větší galaxie na snímku nahoře bývala spirální galaxie, ale nyní je poničená a jeví se jako pekuliární. Tvary obou galaxií znetvořila gravitace. I když je dost pravděpodobné, že se žádné hvězdy z obou galaxií přímo nesrazily, tak plyn, prach a okolní magnetické pole vzájemně působí přímo. Je vidět, že v uzlíku plynu vytaženém z větší galaxie vpravo dole začaly vznikat hvězdy. NGC 6745 měří asi 80 tisíc světelných let a nachází se asi 200 miliónů světelných let daleko.

Štítky: Spirální galaxie, Galaxie ve srážce, NGC 6745