Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. říjen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. říjen 2012

V srdci Orionu

Uznání: Image Data - Hubble Legacy Archive, Processing - Robert Gendler

Poblíž středu tohoto ostrého kosmického portrétu přímo ze srdce Mlhoviny v Orionu jsou čtyři horké, hmotné hvězdy známé jako Trapéz. Nacházejí se v oblasti o poloměru asi 1,5 světelných let a dominují jádru husté hvězdokupy uvnitř Mlhoviny v Orionu. Viditelnou záři celé komplexní hvězdotvorné oblasti pohání ultrafialové ionizující záření hvězd Trapézu, především z nejjasnější hvězdy Theta 1 Orionis C. Hvězdokupa v Mlhovině Orion je stará asi 3 milióny let a ve svých ranných letech byla ještě kompaktnější, jelikož nedávná dynamická studie ukazuje, že únikové srážky hvězd v mladém věku vytvořily černou díru o hmotnosti 100 krát větší, než Slunce. Přítomnost černé díry v kupě by mohla vysvětlit vysoké pozorované rychlosti hvězd v Trapézu. Při vzdálenosti Mlhoviny v Orionu asi 1500 světelných let je tak tato černá díra nejbližší známou černou dírou od Země.

Štítky: Hvězdokupa, M42, Černá díra, Mlhovina Orion, Trapéz