Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. říjen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. říjen 2012

Sférická planetární mlhovina Abell 39

Uznání a copyright: Adam Block, Mt. Lemmon SkyCenter, University of Arizona

Abell 39 je pozoruhodně jednoduchá sférická mlhovina o průměru asi 5 světelných let duchovitého zjevu. Tato kosmická koule je zhruba 7000 světelných let daleko, tedy uvnitř naší vlastní Mléčné dráhy v souhvězdí Herkules. Abell 39 je planetární mlhovina, která vznikla, když kdysi Slunci podobná hvězda odhazovala v průběhu tisíců let vnější atmosféru. Centrální hvězda mlhoviny je stále vidět a vyvíjí se do žhavého bélého trpaslíka. Sice slabá, ale prostá geometrie mlhoviny se ukázala být štěstím pro astronomy, kteří zkoumají výskyt chemických prvků a životní cyklus hvězd. Na tomto hloubkovém snímku pořízeném pod tmavou oblohou jsou vidět velmi vzdálené galaxie pozadí a některé jsou vidět přímo přes mlhovinu samotnou.

Štítky: Planetární mlhovina, Abell 39, Sphere