Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. říjen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. říjen 2012

Simeis 147: Zbytek supernovy

Uznání a copyright: Rogelio Bernal Andreo (Deep Sky Colors)

Při sledování spletitých filamentů na této podrobné mozaice snímků slabého zbytku supernovy Simeis 147 (S147) je snadné se ztratit. Tento zbytek je též katalogizován jako Sh2-240 a na obloze pokrývá skoro 3 stupně, neboli 6 úplňků. Mračno hvězdných trosek měří asi 150 světelných let a je v odhadované vzdálenosti 3000 světelných let. Jasná hvězda Elnath (Beta Tauri) vpravo je vidět u hranice souhvězdí Býka (Taurus) a Vozky (Auriga), skoro přesně na opačné straně oblohy, než je na pozemské obloze galaktický střed. Tento ostrý kompozitní obrázek obsahuje obrazová data pořízená přes úzkopásmový filtr, který zvýrazňuje emisi atomů vodíku, zářících po stlačení rázem. Věk zbytku supernovy se odhaduje na 40 000 let, což znamená, že světlo z této mohutné hvězdné exploze poprvé dosáhlo Zemi před 40 000 lety. Ale expandující zbytek není jediným pozůstatkem. Kosmická katastrofa po sobě také zanechala rotující neutronovou hvězdu neboli pulzar, všechno co zbylo z jádra původní hvězdy.

Štítky: Zbytek supernovy, Pulsar, S147, Narrow-band, Sh2-240, Elnath